Monday 12 May 2014

#scholarship: PETRONAS Youngstar's Day

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum :)

Again, sorry tak dapat nak taruk gambar. 

After a week dri YTNB camp, next week turun lagi ke KL, Taylor's Lakeside Campus. Aku mohon Petronas, local first choice oversea second choice. *ni siyes tatau knpe aku mintak local*

Tido kat Sunway, bilik kecik kongsi tige org 

Calon sini lagi ramai drpd YTNB. Aku dgr cerita cara interview Petronas sme mcm interview UTP. Cuma iv individu masuk sorang2, kalo utp masuk ramai2 terus.

Untuk menghilangkan kekalutan, ada sahabat aku ni turunkan tips. Katenye: zikir YA AZIM YA JABBAR byk2. Seriusly it works! di samping selawat nabi and beberapa persediaan.

12 April 2014

Again, aku sorang je pergi huhuhu wakil taayah. Aku antre org yang terawal daftar. Dan aku org yang first masuk bilik taklimat HAHA. 

Aku tatau la kenapa, iv ni aku tenaannng sangat tak sekalut utp dulu. Padahal dalam banyak2 interview ni la yg paling sbenar benarnya. Sebab yang ni ada interview individu, masuk bilik sorang2. Kalau JPA MARA xde pun.

Aku red group, nombor 1. Red group interview dulu baru test. Kami dapat case study: Education Policy. Recommendation aku: setiap budak boleh pilih ape sahaja yang mereka minat.

Aku pun prepare la benda ape aku nak cakap. Tulis atas kertas A4. Nanti deme bagi jangan riso. Pastu satu group ngn sorng chinese girl, indian girl, malay girl, ngn malay boy. Ok la kan satu Malaysia haha

Here are some tips:
Nak pergi interview Petronas pakai baju warna petronas tau. Aku pake warna hijau turqoise (ok yang ni aku kidding je hahah)

Then mse jln2 tu zikir byk byk. Tajdid niat jangan lupe. Dtg bukan nak bermegah and tak dpt nak megah pun sebab budak sini sume 7A+ ke ats. So semua org kat sini adalah sama je.

Kalau gelabah sgt sembang la ngan org sebelah. haha. Tak pun on fon ajak kawan baik sembang kat fon. Lantak la habeh bateri on wasap pon.

Mule2 interview sensorang. Aku org kedua. Mmule kenalkan diri. Cakap english yer. Hehe. Nak rojak satu dua perkataan boleh la tapi more to english. Panel nye org Melayu.

Ni isi aku pasal recommendation aku, boleh la nak wat rujukan akan dtg, sbb tak silap aku tajuk tiap2 tahun sama: I'm strongly agree about this recommendation. I believe every child born in this world have thei own potentioal that given by God. So they just need to polish their potential and interest so it could be benefit to the world. Student should not choose job because of the worthy salary, there must be sincerity in doing jobs. Sincerity can make that individual to work very hard as it is his passion....elaborate la kome sndiri haha.

Pastu makan solat pastu exam. Exam dy ada dua: paper first exam subject sains ngn maths. Satu lagi Critical Reasoning Test. CRT ni mcm kite kne teka corak ape selepas tu

Yang aku ni, padan la muka kenapa tak study cik kak oii. Fizik yang simple ko tak le jawab what theee? sir din sir chin!!! Pastu jwb addmaths mmg rare la kan sbb x prnah addmaths jwpn bulat2. haha.

Aku terkilan tak dapat jwpn soalan log TT


Tengok. Aku siap salin lagi

Aku jumpe kwn kwn yg pergi TNB harituuuuu. Best jumpe deme balik hahahaha. 

--------------------------------------

25 April 2014

Keluar result. Ngeee takuttt. Tapi mengharap. 

Check kol 9 pg, aku tak dapat, kfine

Pastu tak puas hati, cek tgh hari, katenye result tak keluar lgi. Aku dah pike ni mesti ade bnde tak kena

Cek kol 10 mlm, waaaa alhamdulillah tpi local je la ye kat UTP. Syukur ssgt. Chemical engineering inshaAllah.

Habis aku gegarkan wasap kwn2. Bgtau yg rapat2. Aku tatau nak cakap ape dah.

Erm sbenanye kan. Ade cerita di sbalik tabir cerita scholarship petronas ni. Hehe. Itulah penguat smngt aku. Next post aku cerita

15 Rejab 1435 H

0 positive feedback: