Saturday 12 October 2013

Walk in UniMAP: Aku Dan Engineering

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

Assalamualaiakum :)


Beberapa minggu sebelum ni, aku ade la dengar-dengar cerita perintis YS ni nak pergi kem kat UniMAP. Form 5 yang dah pencen lama ni dijemput sekadar nak isi kekosongan.

Aku, taknak pergi memulanya. Sebab aku tak nak terlibat ngan YS.

Tapi bila Fathin Mawaddah cerita pergi Padang Besaq, aku kemain setuju nak pergi. Wakaka !

Nampak benar niat tak betul. Last-last niat aku datang UniMAP adalah:

Dengan nama Allah aku datang UniMAP sebab aku nak mengenali U ni, so mudahla aku nak decide pergi engineering or dentistry :)

Kire aku datang bukan sebab aku still nak dengan YS ke hape ke. Tapi aku nak kenal dengan U ni. Kot2 la berkenan boleh la apply.

Dipendekkan cerita, aku pun pergila UniMAP dengan Fathin pada hari Jumaat. 

 Badak2 ponteng kelas. Tak sedar nak SPM :P

Sampai je kat sana, yang sambut kitorang adalah HUJAN. Haha, bukanla, yang sambut kitorang abah Che' Mohammad Ruzaidi, lecturer kejuruteraan alam sekitar. 

Dengan dia la aku pergi China dulu. Rindu.

Pastu kitorang buat pulak reunion ngan anak dia, Athirah Fatini. Seb baik budak kecik ni ingat aku kalau tak aku sekeh hangpa.

Abah :)

Such a beautiful girl :)

Ehemm, notes for sesiapa nak ambil engineering. Hehe.

Mula-mula (bakal) Dr. Faizrul welcome kitorang ke negeri ke-14 terbesar di Malaysia. 

(Cehh, bhajet gilaaa)

Tapi memang patut yang kecil dibesar besarkan, yang besar dikecil-kecilkan.

Kat UniMAP je 58% are women while 42% are men. Nampak gaya girls pun boleh jugak ambil engineering. Bukannye untuk guys je. 

Selama ni aku takut ambil engineering sebab aku takut. Orang kata girls susah sikit engineering ni, kena bersaing pulak ngan laki2. Aduhh. 

Tapi kak Thulasimani cool je siap hantar invention gi China + award lagi. Untung la akak.

And FYI, Tun Dr Mahathir memang menghasratkan negara kita ni jadi negara maju. Untuk majukan negara kita tumpah darah kita ni, Malaysia kena hasilkan 40 000 hingga 60 000 engineer setahun.

Tapi realitinya, Malaysia mampu keluarkan 20 000 setahun. Ada 20 000 kosong, itupun paling minima.

Be the one? Istikharah dulu :)

Jump to UniMAP. Ada apa kat UniMAP? 

Dr. tu tanya: 

Hangpa rase U mana paling besaq?

Aku jawab UIA. Kakak yang cakap okay.

Dr. kata: mana hangpa tau? 

Aku diam.

UniMAP besaq. Ada 30 pintu pagaq.

Sebenarnya UniMAP ni macam merata-rata di Perlis.  Aku anggap jalan2 satu U ni dah macam jalan2 satu Perlis.

Pastu Dr tnye: Hangpa yang nak amek SPM ni lepas ni nak fly U mana?

Aku dengan semangatnye jawab: UTP !!

Kenapa UTP ?

Sebab dalam Perak. Wakaka.

Dr. kate dalam UniMAP ada Perlis. Faham tak? Dalam UniMAP ada Perlis.

Pastu aku tnye:

Kire masuk Perlis ni macam masuk UniMAP la?

Dr. tu mengiyakan. Pastu aku cakap:

Untungla Perlis kecik, tak macam Perak. Sebab tu UTP tak boleh nak kalahkan UniMAP. :P

Kecik-kecik pun hangpa jangan main-main. Perlis ni negeri ke 14 terbesar hang tau tak ?

Yela yela, negeri ke 14 terbesar :P

Ada dua jalan nak masuk UniMAP: lalu Matrikulasi atau pun terus buat diploma. Asasi takde.

Kalau lalu Matriks, syarat minima 2.0, tapi rata-rata pelajar sini 2.7 and above.

Kalau diploma, rata-rata pelajar sini 7 or 8A.

Istimewanya engineering ni, kalau doktor tak boleh engineer, tapi engineer boleh jadi doktor.

Engineer yang ada PhD.

Ni bukan lawak ada PhD ke hape ke. Tapi ni serius boleh jadi doktor. 

Contoh, abang Dr. Faizrul bercita cita nak jadi doktor. Tapi tup tup jadi engineer. Dan sekarang dia menjadi engineer dalam bilik bedah. Dia yang uruskan equipment untuk doktor melakukan kerja kerja pembedahan.

Ada satu program tu namanya biomedical engineering. Program ni masih lagi belajar jantung segala mak nenek tu. Still boleh jadi doktor.



Touchscreen kot.

Then, jalan-jalan tengok library. Library yang awesome. Banyak kemudahan. Best. Aku bawak beg comel aku tu. Ada je akak2 kat library tu tegur2. Hehe. Nak promot tapi tak sempat pulak. Ngengadenye. HAHA.

Next day, slot untuk budak YS. Aku malas nak take note. Just dengar je. Tapi seronok tetap seronok. Sebab aku datang sini nak kenal ngan UniMAP je. Bukan sebab YS.

Tapi ilmu still ambil. Bukan selalu nak tuntut ilmu kat sini.

The last day, abah nak bagi keychain. Satu jenis yang warna warni tu semua dapat. Yang macam motherboard tu calon SPM je dapat.

Abah kate: keychain ni tanda janji korang masuk UniMAP.


Erk? Nak masuk kee? Kalau ada rezeki boleh laa.

Tapi ape-ape pun, aku dah jatuh hati kat enginnering. Aku rasa aku tak berapa boleh biology ni. Aku kalau boleh nak teruskan delegasi mathematics. Mathematics dalam hati :)

Engineer to be huh?

~ 7 Zulhijjah 1434 H ~

0 positive feedback: